Authors

  • Priscilla Brochu École de psychologie, Université Laval, Québec, QC, Canada; Centre québécois d’excellence pour la prévention et le traitement du jeu et GRIF-Jeu, Université Laval, Québec, Québec, Canada
  • Isabelle Giroux École de psychologie, Université Laval, Québec, QC, Canada; Centre québécois d’excellence pour la prévention et le traitement du jeu et GRIF-Jeu, Université Laval, Québec, Québec, Canada
  • Julie Dufour École de psychologie, Université Laval, Québec, QC, Canada; Centre québécois d’excellence pour la prévention et le traitement du jeu et GRIF-Jeu, Université Laval, Québec, Québec, Canada
  • Daniel Fortin-Guichard École de psychologie, Université Laval, Québec, QC, Canada; Centre québécois d’excellence pour la prévention et le traitement du jeu et GRIF-Jeu, Université Laval, Québec, Québec, Canada
  • Étienne Gagnon École de psychologie, Université Laval, Québec, QC, Canada; Centre québécois d’excellence pour la prévention et le traitement du jeu et GRIF-Jeu, Université Laval, Québec, Québec, Canada
  • David Paquet École de psychologie, Université Laval, Québec, QC, Canada; Centre québécois d’excellence pour la prévention et le traitement du jeu et GRIF-Jeu, Université Laval, Québec, Québec, Canada
  • Isabelle Smith École de psychologie, Université Laval, Québec, QC, Canada; Centre québécois d’excellence pour la prévention et le traitement du jeu et GRIF-Jeu, Université Laval, Québec, Québec, Canada
  • Serge Sévigny Centre québécois d’excellence pour la prévention et le traitement du jeu et GRIF-Jeu, Université Laval, Québec, Québec, Canada; Département des fondements en pratiques en éducation, Université Laval, Québec, Québec, Canada

DOI: 

https://doi.org/10.4309/jgi.2022.49.6

Keywords: 

Poker, erroneous beliefs, emotions, online gambling

Abstract

The objective of this study was to compare erroneous beliefs of online Texas Hold’em poker players with different level of severity of problems, in situations that could cause negative emotions. Verbalizations of three groups of gamblers (low-risk, n=10; at-risk, n=10 and problem, n=10) while playing an online poker tournament in a laboratory setting. Participants were not aware that they played against research assistants and that all cards received were predetermined and the same for all participants. Beliefs related to the illusion of control were found in the three groups of gamblers. At-risk and problem gamblers’ perceptions denote a greater influence given to their ability on the game results, with even a denial of the part played by chance. Poker-specific beliefs, different from those usually held by game-of-chance gamblers, were also found. These results are discussed to provide ideas in how to adapt erroneous perceptions questionnaires for online poker players.